در دوران کووید-19، دستور کارهای فناوری‌های دیجیتال به گذر از شرایط بحران به شرایط نرمال جدید شتاب می‌بخشند

۱۱ اسفند ۱۳۹۹ مقالات تعداد بازدید:۱۷۲۹ دانلود مقاله
در دوران کووید-19، دستور کارهای فناوری‌های دیجیتال به گذر از شرایط بحران به شرایط نرمال جدید شتاب می‌بخشند

تأثیرات اقتصادی و اجتماعی پاندمی کووید-19 بسیار فراتر از بحران‌های گذشته بوده است. مصرف‌کنندگان و کسب‌و‌کارها به طور غیرقابل‌تصوری در حال تغییر رفتار خود هستند و انتظار می‌رود که بسیاری از این تغییرات رفتاری تا سال‌های سال باقی بمانند. رهبران کسب‌و‌کار باید با روش‌های استراتژیک و ساخت‌یافته  به این تغییرات پاسخ دهند و خود را با آنها سازگار سازند.
با وجود چالش‌های مهمی که در پیش رویمان داریم این پاندمی جهانی فراهم‌کننده‌ی فرصت‌هایی برای بهینه‌سازی دیجیتال (Digital Optimization) و تحول دیجیتال (Digital Transformation) نیز بوده است. تنها راه پیش روی بسیاری از شرکت‌ها شتاب‌ بخشیدن به گذر دیجیتالشان است. فناوری‌های نمایی (exponential technologies) همچون هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و تحلیل داده (Data Analytics) نقش مهمی را در تحول دیجیتال بازی می‌کنند و شرکت‌ها را قادر به دستیابی به یک توان رقابتی فزاینده می‌سازند. بدین صورت شرکت‌ها نه تنها قادر به بهبود بخشیدن تاب‌آوری عملیاتی (Operational Resilience) خود خواهند بود، بلکه در این واقعیت جدید که به «پویایی‌های بازار به شدت متغیر» معروف است، انعطاف‌پذیری لازم را نیز بدست می‌آورند. 

فناوری های دیجیتال

برای اینکه یک دستور کار فناوری دیجیتالی استراتژیک بتواند به گذر از بحران و رسیدن به یك حالت نرمال جدید شتاب ببخشد باید بر روی 3 الزام کلیدی تمرکز کند:

1. رقومی‌سازی همکاری و دستیابی به تاب‌آوری عملیاتی

بحران کووید-19 یک فرصت اجباری ایجاد کرده است که کسب‌و‌کارها را ملزم به در نظرگرفتن مدل‌های همکاری (Collaboration Models) و ارائه خدمات جدید کرده است. اگرچه قرنطینه‌ها تماس فرد به فرد را محدود کرده است، اما به طور همزمان در حال تقویت کارهای تیمی در سطح جهان و کارگاه‌هایی برای رقومی‌سازی (Digitization) تمام ابعاد کسب‌و‌کار بوده است؛ از اطلاعات محصول و دسترسی اولیه به مشتری گرفته تا خدمات پشتیبانی پس از فروش. فناوری‌های متعددی می‌توانند روش عملکرد شرکت‌ها را در این نرمال جدید بهبود بخشند:

با استفاده از ابزارهای همکاری (Collaboration Tools) و روش‌های جدید کاری پذیرای فضای کار دیجیتالی شوید 

پلتفرم‌هایی همانند Zoom و Slack هم اکنون از میلیون‌ها کاربر برای برقراری ارتباط تیمی، به اشتراک‌گذاری فایل‌ها و ویرایش مستندات پشتیبانی می‌کنند. میزان دورکاری به شدت افزایش یافته است؛ 90% شرکت‌ها در جهان از افراد خواسته‌اند تا از خانه دورکاری کنند در حالی که این رقم در گذشته تنها 5% بوده است. حتی زمانی که بدترین وضعیت این بحران بگذرد نیز این اشکال جدید از همکاری باقی خواهند ماند وسازمانها باید آنها را در روش‌های کاری تمام کارمندان بکارگیرند.

با استفاده از تحلیل (Analytics)/ هوش مصنوعی و بلاکچین از پیش‌بینی‌های عمیق‌تری در رابطه با عملیات بهره‌مند شوید

«پویایی‌های غیرمنتظره بازار»  به بینش‌های عمیق‌تری از عملیات کسب‌و‌کار نیاز دارند تا بتوانند شفافیت و انعطاف‌پذیری بیشتری را در حین شرایط متغیر توانمند سازند. تحلیل پیشرفته (Advanced Analytics) و هوش‌مصنوعی مدلسازی مفصلی را از سناریوها به منظور مدیریت بهتر سرمایه کار، موجودی و هزینه‌های سرمایه‌ای (CAPEX) توانمند می‌سازند. با ترکیبی از الگوریتم‌های هوشمند، سنسورهای اینترنت اشیاء (IOT) و خط توزیع بلاکچین کاربران می‌توانند به یک شفافیت كامل درسرتاسر زنجیره تامین و شبکه‌های لجستیک دست یابند.  

برای افزایش مقرون به صرفگی و دقت فرآیندها به اتوماسیون شتاب بخشید

اگرچه توانمندی‌های اتوماسیون و چت بات‌ها در گذشته به شدت مورد توجه قرار گرفته بوده‌اند، پذیرندگان اولیه (First-Movers) در صنایعی همانند خدمات مالی، بهداشت و خرده‌فروشی این فناوری‌ها را به روش‌های هوشمندانه‌ای مورد استفاده قرار داده‌اند. زمانی که یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی (AI Integration) و اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار بگیرند قادر به بهبود کارایی و دقت فرآیند، کاهش وظایف تکراری و ارائه تجربه‌های هدایت شده و شخصی‌سازی شده به مصرف‌کنندگان خواهند بود- به ویژه در طی دورانی که فشارهای عملیاتی زیاد و شرایط کاری غیرعادی است. 

2. به مدل‌های کسب‌و‌کار دیجیتال-اول (Digital-First Models) و مدل‌های درگیرسازی مشتریان (Customer Engagement) شتاب ببخشید

به علت قرنطینه‌ها مفهوم «فروشگاه بدون پرسنل»  هم اکنون بیش از هر زمانی قابل درک شده است و تاثیر آن بر روی خرده‌فروشی بسیار قابل توجه بوده و گذر به فروشگاه‌های دیجیتالی را شتاب بخشیده است. اخیرا ارائه آنلاین سبزیجات چینی 600% افزایش یافته است و فروش آنلاین فروشگاه‌ها بیش از 215% رشد کرده است. به طور همزمان در آمریکا حجم سفارش آنلاین از فروشگاه‌ها بیش از 200% افزایش یافته است. 

به طور مشابه قهرمانان دیجیتال (Digital Champions) نیز در حال بهبود بخشیدن به خدمات مشتریان دیجیتال و تجربه‌های آنلاین بوده‌اند. به دلیل عدم قطعیت موجود در رابطه با بهبودی سازمان‌ها بعد از کووید-19، سازمانهایی که این تغییرات را درک نکرده‌اند احتمالا مجبور خواهند شد که به سرعت خود را با این تغییرات همگام سازند و عقب‌ماندگی خود را جبران کنند. 

راهکارهای پرداخت دیجیتالی و بانکداری را اصلاح کنید

احتمالا با افزایش و پذیرش شتاب‌یافته‌ی پرداخت‌های دیجیتال و پرداخت‌های بدون تماس (Contactless Payments)، با اپلیکیشن‌های بانکداری موبایلِ توانمندشده با صدا  و راهکارهای توانمندشده با مشاوره ربات‌ها  مواجه خواهیم شد. برای مثال در طی این بحران به اشتراک‌گذاری تعاملات بانکداری آنلاین از 10% به 90% افزایش یافته‌اند، اما کیفیت آنها کاهش نیافته و سازگاری آنها افزایش یافته است که منجر به افزایش قابلیت کاربردی و بهبود تجربه مشتری شده است. 

در صدر تجربه‌ی بیماران پذیرای سلامت دیجیتالی و مراقبت مجازی شوید

انتظار می‌رود که توانمندی‌های خدماتی مستقل همانند ارسال پهپادی (Drone Delivery) محصولات پزشکی، عیب‌یابی مبتنی بر اینترنت اشیا (برای مثال دماسنج‌های متصل) و راهکارهای سلامت از راه دور (برای مثال KRY، که یک سرویس مبتنی بر اپلیکیشن است که به بیماران اجازه ویزیت آنلاین ویدئویی با پزشکان را می‌دهد) به قدرت برسند تا سرعت و کارایی عملیات را افزایش دهند، زمان بیشتری را به کارکنان برای بررسی نیازهای ضروری فراهم کرده و بیماران را قادر به دریافت تا خدمات با کیفیت کنند.

3. به دنبال شراکت‌های راهبردی و تملیك و ادغام (M&A) برای تقویت توانمندی‌های دیجیتال باشید

در حالیکه الزامات ناشی از کووید-19 سازمانها را ملزم به سازگاری سریعترکرده است، رهبران کسب‌و‌کار باید این بحران را به عنوان فرصتی برای غلبه بر رقیبان و همکاران بدانند تا بتوانند در فناوری و استراتژی دیجیتال از آنها پیشی بگیرند. شراکت یا تجهیز شرکت‌ها با پیشنهادات یا توانمندی‌های مکمل و قوی می‌توانند بهبودی سریعتر و لبه‌ای را در نوآوری دیجیتالی و خلق ارزش توانمند سازند. 

اکوسیستم‌ها و شراکت‌هایی را برای اتصال دادن شکاف‌های توانمندی‌های دیجیتالی و خلق کردن ارزش ایجاد کنید

پاندمی کووید-19 درک شرکت‌ها از ماهیت رقابت و مزایای مدل‌های همکاری جدید را شتاب بخشیده است. در حالی که ایجاد تخصص درون سازمانی و پلتفرم‌ها از نظر سرعت و مقیاس امکانپذیر نیست، شراکت و پیوستن به اکوسیستم‌‎های جدید یا اکوسیستم‌های فعلی متعلق به همتایان بازار و فراهم‌کنندگان فناوری می‌تواند توانمندی‌های لازم را برای ارائه محصولات و خدمات دیجیتال نوآورانه فراهم سازد و به شدت تجربه مشتری را بهبود بخشد و رقابت‌‎پذیری را افزایش دهد. 

کسب‌و‌کارهای دیجیتال جدید را در بخش‌های پر رشد بازار خریداری یا راه‌اندازی کنید

این بحران می‌تواند از طریق خریداری دارایی‌های توانمندشده با فناوری برای سازمان‌هایی که پول بیشتری در دست دارند پتانسیل ایجاد توانمندی‌های دیجیتالی و از بین بردن شکاف‌های نوآورانه را فراهم کند. با این وجود خریداری یا راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار دیجیتالی جدید فرآیندی بسیار پیچیده است که تحت تائیر پیچیدگی غیرمنتظره بازار و کووید-19 قرار گرفته است. شرکت‌ها برای شناسایی جذاب‌ترین فرصت‌ها در بخش‌های پر رشد توانمندشده با فناوری باید روندهای تقاضا و پیشران‌های راهکارهای دیجیتالی را رمزگشایی و درک کنند و آنها را به مسیر بهبودی یک بخش متصل کنند. شرکت‌هایی که به دنبال خریداری یا ایجادکسب‌و‌کارهای دیجیتال جدید هستند باید بر روی مدل‌های کسب‌و‌کار مستحکم و دارایی‌های جذاب تمرکز کنند. سلامت دیجیتالی، بیوتکنولوژی، فینتک، ادتک (edtech)، تجارت دیجیتالی، شراکت، اتوماسیون، ابر و پلتفرم‌های امنیت سایبری هم اکنون ارائه‌دهنده برخی از جذاب‌ترین فرصت‌ها هستند.

فناوری های دیجیتال
منبع: PWC.com

فلسفه وجودی مركز دانش بهاسان ، به اشتراك گذاری تجربیات و انتشار دانش های جدید در حوزه كاری BPaaS در راستای پشتیبانی از مشتریان و پاسخ به نیازهای دانشی علاقه مندان به این حوزه است. این مركز دانش حاوی دانش ها ، تجربیات و اطلاعاتی است كه می تواند به تصمیم گیری های شما كمك سازنده كند.