تاثیر تحول دیجیتال بر روی فرآیندهای شرکت چندملیتی فیلیپس (Philips)

۲۹ مهر ۱۳۹۷ مقالات تعداد بازدید:۳۹۵۳ دانلود مقاله
تاثیر تحول دیجیتال بر روی فرآیندهای شرکت چندملیتی فیلیپس (Philips)

1) معرفی شرکت «فیلیپس»

شرکت چندملیتی فیلیپس(Philips) یکی از شرکتهای پیشرو در صنعت 4.0 (Industry 4.0) است. شرکتی که پیدایش انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال در صنایع را باور کرده است و سعی دارد تا در این بازار ارزشمند سهم قابل توجهی را به دست آورد. این شرکت بطور تخصصی در زمینه تولید تجهیزات الکترونیکی فعالیت دارد و به دنبال ارایه راهکارهای یکپارچه مبتنی بر سیستم های فیزیکی-سایبری(Cyber-Physical Systems-CPS) است. جدول زیر مشخصات کلی این شرکت را نشان می دهد.

جدول 1 – معرفی شرکت چندملیتی فیلیپس (Philips)

نام شرکت

شرکت فیلیپس (Philips) |  www.philips.com

 

زمینه فعالیت

  • لوازم و تجهیزات خانگی
  • تجهیزان نورپردازی و روشنایی
  • تجهیزات پزشکی
  • گوشی‌های تلفن همراه
  • کامپیوتر و تراشه

مشخصات شرکت

  • یک شرکت هلندی و چندملیتی در حوزه تجهیزات الکترونیکی
  • تاریخ تاسیس: 1891 میلادی توسط جراد فیلیپس
  • دفتر مرکزی  :  آمستردام - هلند
  • مدیر عامل (CEO):  France Van Houton
  • موسسین:  Gerard Philips – Fredrik Philips

2) زنجیره ارزش شرکت «فیلیپس»

شرکت فیلیپس(Philips) پذیرفته است که در دوران انقلاب صنعتی چهارم، فناوری های برهم زننده(Disruptive Technologies) همچون فناوری های i-SMAC موجب تحول در زنجیره ارزش صنایع خواهند شد و آنها را از یک زنجیره ارزش سنتی به یک زنجیره ارزش مدرن سوق خواهند داد. زنجیره ارزشهایی که متصل(Connected Value Chain) هستند و می تواند محرک پیدایش مدلهای کسب و کار جدید باشند.

2-1) گروه فرآیندهای شرکت فیلیپس

از منظر صنعت 4.0 شرکت فیلیپس بر این باور است که کلیه فرآیندهای یک کسب و کار در سه گروه طبقه بندی می شوند:

• گروه اول - گروه فرآیند های ایده تا بازار یا Idea To Market Process یا I2M

این گروه شامل کلیه فرآیندها از مرحله ی خلق و پالایش و مدلسازی و طراحی و تبدیل کردن ایده به محصول تا زمانی که محصول به بازار عرضه می شود، است.

• گروه دوم - گروه فرآیند های بازار تا سفارش یا Market To Order یا M2O

این گروه از فرآیندها از زمان ورود محصول به بازار و انجام تبلیغات و تا زمانی که تلاشهای بازاریابی به سفارش مشتری تبدیل می شود، می باشد.

• گروه سوم – گروه فرآیندهای سفارش تا پول یا Order To Cash Process یا (O2C)

این گروه از فرآیندها از زمانی که مشتری واکنش مثبت به تبلیغات و فعالیت های بازاریابی نشان می دهد و اقدام به سفارش و درخواست محصول می کند تا زمانی که کسب و کار با پیگیری سفارش مشتری و سفارش او را به سمت پرداخت پول هدایت می کند، می شود.

ما بر این باوریم که علاوه بر سه گروه فرآیند فوق الذکر می توان گروه فرآیند چهارمی نیز به زنجیره ارزش شرکت « فیلیپس» افزود. زیرا فرآیندهای موجود در این زنجیره ارزش صرفا مشتری را تا مرحله ی خرید پشتیبانی می کنند در حالی که در کسب و کارهای امروزی فروش محصول صرفا یک بهانه برای شروع تراکنشهای مالی با مشتری است. یعنی نباید خدمات پس از خدمات و عملیات های جاری مرتبط با محصولات را فراموش کرد.

• گروه چهارم- گروه فرآیندهای مشکل تا حل یا Trouble To Resolve یا T2R

این فرآیندها از زمانی که مشتری پس از پرداخت و تایید نهایی به مشکلاتی بر می خورد تا زمان حل و پشتیبانی این مشکلات را شامل می شود. این گروه فرآیندها شامل اقداماتی نظیر نگهداری، تعمیر و بطور کلی خدمات پس از فروش می باشند.

از منظر مدل صنعت 4.0 ، دیجیتالی سازی گروه فرآیندهای فوق به معنای افزایش چابکی، بهره وری و کاهش هزینه ها و دوباره کاری هاست. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است فرآیندهای دیجیتالی شده را می توان در سه گروه زیر دسته بندی کرد:

(1) فرآیندهای ماشین به ماشین (M2M)

(2) فرآیندهای ماشین به انسان (M2H)

(3) فرآیندهای انسان به انسان (H2H)

همچنین دیجیتالی سازی این گروه فرآیندها به معنای تولید سرچمشه های جدید تولید داده است. از طریق تحلیل داده های تولید شده توسط فرآیندها، انسان ها و ماشین ها می توان به بینش های جدید جهت بهینه سازی زنجیره ارزش رسید.

انواع فرآیندها در یک کارخانه هوشمند

به مجموع این چهار گروه¬فرآیند در زنجیره ارزش شرکت فیلیپس فرآیندهای انتها به انتها (End To End Process) گفته می شود. چون اگر از منظر پارادایم نوآوری در دوران انقلاب صنعتی چهارم به موضوع بنگریم(که در حقیقت به عنوان نوآوری 4.0 یا Innovation 4.0 گفته می شود که خود این نوآوری مدلی از نوآوری باز یا Open Innovation می باشد) فرآیندها از زمان خلق یک ایده با کمک مشتری آغاز می شوند و در نهایت نیز به مشتری ختم می گردند.

فلسفه وجودی مركز دانش بهاسان ، به اشتراك گذاری تجربیات و انتشار دانش های جدید در حوزه كاری BPaaS در راستای پشتیبانی از مشتریان و پاسخ به نیازهای دانشی علاقه مندان به این حوزه است. این مركز دانش حاوی دانش ها ، تجربیات و اطلاعاتی است كه می تواند به تصمیم گیری های شما كمك سازنده كند.