تحول دیجیتال (Digital Transformation)

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ مقالات تعداد بازدید:۱۱۶۳۹ دانلود مقاله
تحول دیجیتال (Digital Transformation)

تحول دیجیتال (Digital Transformation)

فضای کسب و کار جهان را می توان به سه دوره تقسیم کرد: (1) دوره پیشا اینترنت (Pre-Internet) ،(2) دوران اینترنت و (3) دوران پسا اینترنت (Post-Internet). یک نکته در خصوص دوران پسا اینترنت قابل بیان است و آن اینکه دوران پسا اینترنت بدان معنا نیست که دوره فناوری های مبتنی بر اینترنت به پایان رسیده است بلکه بدان معناست که اینترنت ماهیت زیرساختی پیدا کرده است و فناوریهای نوظهوری مبتنی بر آن شکل گرفته اند که خود آنها مسیر صنایع را تغییر خواهند داد. یکی از این فناوری ها، فناوری های دیجیتال (Digital Technologies) هستند. فناوری های دیجیتال نتیجه همگرایی میان فناوری اطلاعات، فناوری رسانه و فناوری ارتباطات هستند و نویدبخش عبور از فناوری های آنالوگ می باشند.

عصر دیجیتال دوران فناوریهای دیجیتال است که سبک کار و زندگی مردم جهان را تغییر خواهد داد و صنایع را به نسل جدیدی از بلوغ خود ارتقا می بخشد. به گونه ای که در عصر دیجیتال ، صنایع با مفهوم تحول دیجیتال (Digital Transformation) مواجه می شوند. بنابراین یکی از موضوعات مهم در عصر دیجیتال، تحول دیجیتال است. اولین سوالی که مطرح می شود این است که چرا از واژه تحول یا دگردیسی دیجیتال (Digital Transformation) واژه ای دقیق تر از تغییر دیجیتال (Digital Change) و یا انقلاب دیجیتال (Digital Revolution) است؟ چه نکته ای در واژه تحول(Transformation) وجود دارد؟

در تحول لزوما تغییر وجود دارد. این تغییر به معنی حرکت صنایع از یک مدل سنتی به یک مدل جدید کسب و کار است. در گذشته کسب و کار ها از ابزار های دیجیتال صرفا برای توانمند کردن خودشان استفاده می کردند اما در تحول دیجیتال تغییر حاصل از مهاجرت به عصر دیجیتال از جنس دگردیسی و دگرگونی منطق و اصول کسب و کارها است . بدون شک تحول نوعی تغییر است اما ماهیت رو به رشد ، رو به جلو و ارزش آفرین دارد.

از جمله ویژگی های تحول دیجیتال عبارتند از:

(1) سریع بودن ، (2) تدریجی بودن و (3) دگرگون کردن اصول کسب و کار .

واژه تحول دیجیتال (Digital Transformation) را از این جهت استفاده می کنیم که اصول بنیادین کسب و کار ها را دگرگون خواهد کرد. در این دگرگونی و تحول اصول بنیادین کسب و کار، فناوری های دیجیتال(Digital Technology) در نقش فناوری های برهم زننده (disruptive technologies) ظاهر می شوند و نقش تحول آفرین خود را نشان می دهند. اما باید دقت داشت که تحول دیجیتال از جنس Digitalization است نه Digitalization . Digitization مفهومی وسیع تر از Digitization است.

در واقع تحول دیجیتال به معنای استفاده از فناوری های دیجیتال برای ایجاد تغییرات بنیادینِ تدریجی در اصول و منطق کسب و کار ها و صنایع است. این تعریف یک تعریف کلی و سطح بالا هست. البته که می توان تعریف های جزئی تر نیز ارائه کرد.

واقعیت این است که تحول دیجیتال بر روی افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در سازمان تاکید دارد. تحول دیجیتال با ارائه رویکرد های جدید و پیشنهاد مدل ها و الگو ها به کسب و کار ها، موجب سازگاری بیشتر آنها با بازار و انعطاف پذیری بیشتر در مقابل تغییرات می شود.

تحول دیجیتال
 
تحول دیجیتال

فلسفه وجودی مركز دانش بهاسان ، به اشتراك گذاری تجربیات و انتشار دانش های جدید در حوزه كاری BPaaS در راستای پشتیبانی از مشتریان و پاسخ به نیازهای دانشی علاقه مندان به این حوزه است. این مركز دانش حاوی دانش ها ، تجربیات و اطلاعاتی است كه می تواند به تصمیم گیری های شما كمك سازنده كند.