چگونه مدیریت فرایند کسب‌و‌کار به یک نقش اصلی در تحول دیجیتال دست یافته است؟

۲۹ تير ۱۳۹۹ مقالات تعداد بازدید:۲۰۶۵ دانلود مقاله
چگونه مدیریت فرایند کسب‌و‌کار به یک نقش اصلی در تحول دیجیتال دست یافته است؟

هدایت کردن یک شرکت در حین پیشرفت‌های غیرمنتظرة فناورانه و بروز رسانی‌ها کار ساده‌ای نیست.

جهانی را تصور کنید که در آن به یک فناوری دسترسی دارید که به طور اختصاصی برای کمک به ادارة کارامد سازمانتان طراحی شده است و تمام سیلندرهای تولیدی را برافروخته است. حال تصور کنید که شما تصمیم گرفته‌اید که از این فناوری که به آسانی در دسترستان است استفاده نکنید.

مسئله این است که این یک جهان خیالی نیست- بلکه جهانی است که در آن زندگی و کار می‌کنید. و اگر شما ادارة یک سازمان را بر عهده گرفته‌اید عدم استفاده از فناوری مدیریت فرایند کسب‌و‌کار (BPM) همانند هدایت کشتی تایتانیک در مسیری مستقیم به سوی دریاهای مملو از کوه های یخ است!

همه در رقابت تحول دیجیتال (Digital Transformation) هستند و BPM در آن یک برندة اثبات شده است.

انتظار داریم که ارزش کل بازار BPM تا سال ۲۰۲۱ از ۱۳ بیلیون واحد عبور کند- که این با توجه به موفقیتی کهBPM  تاکنون کسب کرده یک پیش‌بینی معقول است. از سال ۲۰۱۷، ۸۶ درصد از شرکت‌ها به BPM متعهد بوده‌اند و این عدد باز هم به رشد خود ادامه خواهد داد.

BPM به منظور ارائة یک دید کلی از نحوة عملکرد فرایندهای شرکت‌ها از قدرت کامپیوترها و موتورهای مبتنی بر قانون (rule-based engines) استفاده می‌کند.

با پذیرش هرچه بیشتر رقومی‌سازی توسط کسب‌و‌کارها، BPM هم نقشِ اصلی‌تری پیدا می‌کند.

BPM پیشران تحول دیجیتال است.

تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال (Digital Transformation) یک تغییر جدی از وابستگی به سیستم‌های غیرمستند، مبتنی بر کاغذ یا سیستم‌های موروثی قدیمی که داده‌ها را به اشتراک نمی‌گذارند به سوی بهره‌برداری از فناوری دیجیتال، اجتماعی و موبایل است. تحول دیجیتال دربرگیرندة موارد زیر می‌شود:

  • یک تغییر جدی در تفکر
  • تغییرات در رهبری کسب‌و‌کار
  • پذیرش فناوری
  • رقومی‌سازی منابع شرکت
  • پذیرش نوآوری

با این تفاسیر به سادگی می‌توان به علت جایگاه و سازگاری دقیق مدیریت فرایند کسب و کار (BPM) در تحول دیجیتال پی‌برد.

نوآوری و موفقیت‌های غیرمنتظرة دائم در در دنیاهای کسب‌و‌کار و فناوری اطلاعات بدین معنی هستند که وضعیت موجود در ادارة یک کسب‌و‌کار به طور پیوسته در حال تغییر است. BPM خود دچار یک تغییر جدی از یک ابتکار یکباره به یک فرایند دائمی شده است.

  • BPM فرایندهای دائما در حال تغییرِ عملیات کسب‌و‌کار را مورد بررسی قرار می‌دهد. همزمان با ایجاد نوآوری و سازگار کردن فرایندهای کسب‌و‌کارتان، BPM پلتفرمی را برای بازبینی، اصلاح و بهبود پیوستة آنها فراهم می‌کند.
  • درحالیکه سبک‌های کاری به یک مدل همکاری اشتراکی (shared collaboration model) تغییر جدی پیدا می‌کنند- که در آن یک پروژه واحد ممکن است شامل تعدادی زیادی از افراد تیم‌هایی کاری مختلف باشد- BPM می‌تواند پیچیدگی را کاهش دهد و همکاری را آسان یا حتی بی‌دردسر کند.
  • مشتریان از برندی که با آن در تعامل هستند انتظار تجربة بهتری را دارند. BPM  به شما کمک می‌کند تا تعامل با فرایند را افزایش دهید- از این لحاظ که در آن وظایف کاری به یکدیگر وابسته‌اند و تجربة رضایت‌بخشی را برای مشتری رقم می‌زنند.

با این توضیحات مشخص است که BPM درست در مرکز یک تحول دیجیتال قرار دارد. BPM می‌تواند به شما کمک کند تا بلافاصله به یک عصر دیجیتال وارد شوید.

 رهبران کسب‌و‌کار باید به طور جدی به  BPMتوجه کنند. 

شرکت گارتنر پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های مربوط به فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۸ به ۳.۷ تریلیون دلار برسد.

تحول دیجیتال چیزی بیش از خریداری فناوری‌های جذاب، ساخت یک «پلتفرم تحول دیجیتال» و کنار گذاشتن آن است. تحول دیجیتال چیزی است که باید توسط سازمان در سطحی ریشه‌ای پذیرفته شود. کسب‌و‌کارها نیاز دارند که رهبری آنها با استفاده از مهار قدرت فناوری BPM آنها را به سوی تحول دیجیتال پیش ببرد.

۶۳ درصد از شرکت‌ها اقرار می‌کنند که پروژه‌های کسب‌و‌کار خود را از طریق فناوری‌های قدیمی و ناسازگاری همچون مایکروسافت وُرد، پاورپوینت و اکسل اجرا می‌کنند. رونق گرفتن شرکت‌ها در عصر تحول دیجیتال بر عهدة افرادی است که ادارة سازمان را به عهده دارند همانند سرپرستان، مدیرعاملان و مدیران ارشد سازمان.

موفقیت‌های غیرمنتظرة دیجیتال همانند یک شمشیر دو لبه هستند. از یک سو می‌توانند در آینده به پیش بردن موفقیت‌آمیز کسب‌و‌کارتان کمک کنند و از سوی دیگر با وجود اینکه پیشرفت‌های فناورانه شما را در رقابت به پیش می‌برند همزمان ریسک عقب ماندن و دور شدن از رقابت نیز وجود دارد.

اگر شما مسئول هستید، راه انتخابی شما مقصد سازمانتان را مشخص خواهد کرد.

منبع: Kissflow.com

فلسفه وجودی مركز دانش بهاسان ، به اشتراك گذاری تجربیات و انتشار دانش های جدید در حوزه كاری BPaaS در راستای پشتیبانی از مشتریان و پاسخ به نیازهای دانشی علاقه مندان به این حوزه است. این مركز دانش حاوی دانش ها ، تجربیات و اطلاعاتی است كه می تواند به تصمیم گیری های شما كمك سازنده كند.