نقش بازاریابی محتوایی در جذب مشتری Content Marketing for Customer Acquisition

۲۰ آذر ۱۳۹۶ مقالات تعداد بازدید:۳۸۸۱ دانلود مقاله
نقش بازاریابی محتوایی در جذب مشتری Content Marketing for Customer Acquisition

 

بازاریابی دیجیتالی

طی دهه اخیر، برندسازی و بازاریابی و تبلیغات و مفاهیم مشابه،‌ بیش از آنکه به نفع تولیدکنندگان کالا و خدمات عمل کنند، به نفع رسانه‌های تبلیغاتی عمل کردند هر روز تقاضا برای تبلیغات تلویزیونی بیشتر شد. تقاضای زیاد، قیمت‌ها را هم افزایش داد و از سوی دیگر، مخاطب که هر روز با حجم بیشتری از تبلیغات مواجه بود، بیش از گذشته،‌ نسبت به تبلیغات بی‌تفاوت شد. بر این اساس مفهوم بازاریابی محتوا شکل گرفت و هدف آن این بود که به شکلی ارزانتر و اثر بخش تر بتواند به جذب مشتری بپردازد . به بیانی دیگر بازاریابی محتوا توانایی برقراری با مشتری را ایجاد می کند تا بتوان مشتریان را بدون نیاز به حضور در سازمانها آموزش داد ، به آنها محصولات جدید را معرفی کرد و آنها را تبدیل به خریدار هایی با وفا نمود .

اهداف بازاریابی دیجیتالی

بطور کلی بازاریابی دیجیتالی اهداف کلی زیر را دنبال می کند

  • افزایش آگاهی در مورد برند
  • افزایش آگاهی در مورد محصولات
  • افزایش تعداد موقعیت‌های فروش بالقوه (Lead Generation)
  • ایجاد وفاداری
  • افزایش فروش
  • مشترکین مشتاق

بازاریابی محتوایی به عنوان یکی از انشعاب های بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتالی شاخه های متنوعی دارد. یکی از مهم ترین شاخه های آن بازاریابی محتوایی است. در حقیقت در این رویکرد محتوا به کمک تلاشهای بازاریابی با استفاده از فناوریهای دیجیتالی می آید. محتوا تلاش می کند تا در خدمت تقویت قیف بازاریابی (Marketing Funnel) باشد.
امروزه با گسترش و افزایش نفوذ رسانه های اجتماعی (مثل اینستاگرام و فیس بوک) نقش بازاریابی دیجیتالی مبتنی بر محتوا نیز افزایش پیدا کرده است. زیرا این رویکرد محتوا علاوه بر اینکه در خدمت ترویج برند سازمان خواهد بود بلکه می تواند به جذب مشتری نیز کمک کند.  به عنوان مثال ، اینستاگرام می تواند رسانه های مناسبی برای انتشار محتواهای تصویری و ویدیویی مرتبط با محصولات شرکت باشد.  

چرخه فرآیند بازاریابی محتوایی

فرآیند بازاریابی محتوایی دارای 4 مرحله اصلی زیر است:

  • استراتژی بازاریابی محتوایی : شناسایی هدف و مسیریابی درست برای پروژه کسب و کار
  • تولید و مدیریت محتوا : بعد از شناسایی هدف باید محتوای مناسب با آن تولید شود
  • توزیع محتوا : بعد از تولید محتوا با توجه به شناختی که از مشتریان در مرحله استراتژی پیدا کرده ایم و بر اساس نوع کسب و کارمان تصمیم می گیریم از چه روش هایی برای انتشار محتوای تولید شده استفاده نماییم. به طور مثال توزیع از طریق شبکه های اجتماعی ،تبلیغات ایمیلی ، سئوی فنی، لینک سازی، تبلیغات کلیکی
  • تحلیل و بررسی روند رشد محتوا : فعالیت های انجام شده در مراحل بالا بدون ارزیابی بی فایده می باشند ، باید با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند میزان بازدید و میزان فیدبک کاربران  نتیجه فعالیت هایمان را به طور کامل رصد کنیم

همانطور که در مرحله دوم چرخه فرآیند بازاریابی محتوایی مشاهده کردید موفقیت در این زمینه بدون تولید محتوای با کیفیت امکان پذیر نمی باشد. بنابراین محتوا می تواند به شکل های مختلف وجود داشته باشد. از جمله معروف ترین دسته بندی ها برای انواع محتوا عبارتند از:

  • محتوای متنی
  • محتوای تصویری
  • محتوای صوتی
  • محتوای ویدئویی

بازاریابی محتوایی با محتوا برای تبلیغات چه فرقی می کند؟

بازاریابی محتوایی دو تفاوت عمده نسبت به تبلیغات دارد. اول اینکه بازاریابی محتوایی، محتوا را در رسانه‌های تحت مالکیت خود پخش خواهد کرد. دوم اینکه استراتژی بازاریابی محتوایی قدرت جذب کنندگی بیشتری دارد. و معمولا محتوا برای مشتریان مزاحمت ایجاد نمی‌کند بلکه باعث جذب افراد نیز می شودد. در حقیقت بازاریابی محتوایی یکی از ابزارهای متنوعی است که به وسیله آن می‌توان پیام (محتوا) را برای مشتریان بصورت هدفمندتر ارسال کرد و آنها را برای خرید متقاعد نمود. همچنین در بلند مدت هزینه های بازاریابی محتوایی به مراتب کمتر از هزینه تبلیغات می باشد.

بهترین روش بازاریابی از طریق محتوا  برای جذب مشتری چیست؟

اگر قصد دارید تا یک وب سایت اینترنتی راه اندازی کنید امروزه بهترین نوع بازاریابی، بازاریابی از طریق محتوا متنی است چرا که با تولید محتوا اختصاصی و مفید متنی با یک تیر دو نشان می زنید، هم محتوا سایت خود را تولید کرده اید و توجه موتور های جستوگر را به وب سایت خود جلب کرده اید و به نوعی یکی از مهم ترین فاکتور های سئو و بهینه سازی سایت را انجام داده اید. اما فراموش نکنید محتوای متنی همه چیز نیست اگرچه مفید است. زیرا امروز مشتریان دیجیتالی بیشتر علاقه به دیدن و شنیدن دارند تا خواندن! .

محتوای منتشر شده در وب سایت یک کسب و کار اینترنتی، دقیقاَ میتواند موجب موفقیت و یا شکست آن کسب و کار  ‌شود. اما سئوال آیا راهکاری هست که این موفقیت را تضمین کند؟ جواب این است که یکی از مهم ترین این راهکارها، بهینه سازی سایت است. بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو که در دنیای وب به آن سئو گفته می شود به تضمین این موفقیت کمک می کند. یک نکته بسیار مهم این است که سئو به کاهش زحمت مشتری در مواجهه با وب سایت کسب و کار ما نیز کمک می کند.
در نتیجه با آنچه که از بازاریابی محتوایی یاد می گیریم می توانیم بدون ایجاد مزاحمت برای مخاطبان و مشتریانمان  محتوایی جذاب و متناسب با نیازشان ایجاد کنیم و ترتیبی بدهیم که مشتری طرفدار کسب و کار ما شود و  در نهایت به خریدار تبدیل گردد.

 

فلسفه وجودی مركز دانش بهاسان ، به اشتراك گذاری تجربیات و انتشار دانش های جدید در حوزه كاری BPaaS در راستای پشتیبانی از مشتریان و پاسخ به نیازهای دانشی علاقه مندان به این حوزه است. این مركز دانش حاوی دانش ها ، تجربیات و اطلاعاتی است كه می تواند به تصمیم گیری های شما كمك سازنده كند.